Subscribe:

Ads 468x60px

Σάββατο, 23 Ιουνίου 2007

Το μεγαλύτερο εκκλησιαστικό όργανο της Ευρώπης

ΤΟ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΟ ΟΡΓΑΝΟ ΤΟΥ ΚΑΘΕΔΡΙΚΟΥ ΝΑΟΥ

ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΣΤΕΦΑΝΟΥ ΣΤΟ PASSAU

Ένα από τα μεγαλύτερα εκκλησιαστικά όργανα της υφηλίου φιλοξενείται αυτή τη στιγμή στον Καθεδρικό Ναό του Αγίου Στεφάνου στο Πασσάου της Γερμανίας. Ο Καθεδρικός Ναός του Αγίου Στεφάνου ξεκίνησε να χτίζεται το 1668 ενώ ολοκληρώθηκε μερικά χρόνια αργότερα το 1693, όταν μια πυρκαγιά κατέστρεψε τον προηγούμενο ναό που υπήρχε στην ίδια θέση από τον οποίο μόνο η ανατολική γοτθική πλευρά παραμένει. Στην ίδια θέση είχαν ξεκινήσει να χτίζονται διάφοροι ναοί από το 730. Ο παρών ναός είναι σε baroque στυλ και έχει μήκος περίπου 100 μέτρα. Στο ναό αυτό φιλοξενείται το μεγαλύτερο εκκλησιαστικό όργανο που υπάρχει εκτός της Αμερικής, ενώ θεωρείται ότι είναι το μεγαλύτερο όργανο που υπάρχει σε καθεδρικό ναό σε όλο τον κόσμο.

Το πρώτο μεγάλο όργανο τοποθετήθηκε εκεί από τον G.F Steinmeyer to 1928. O Steinmeyer είναι επίσης ο κατασκευαστής του εκκλησιαστικού οργάνου της Γερμανικής Εκκλησίας Αθηνών το 1933. Την περίοδο εκείνη το όργανο του Καθεδρικού Ναού του Πασσάου ήταν το μεγαλύτερο όργανο που βρισκόταν σε εκκλησία. Το 1978-1981 το όργανο ανακατασκευάστηκε από την εταιρεία Ludwig and Wolfgang Eisenbarth και πήρε τις διαστάσεις που έχει σήμερα. Η πρόσοψη του οργάνου έχει παραμείνει όπως την κατασκεύασε ο Joseph Matthias Götz (1733) αλλά προεκτάθηκε από το Hand Geiger το 1979 για να τοποθετηθούν τα 126 ρετζίστρο. Όλο το σύστημα αποτελείται από 233 ρετζίστρο και 17774 αυλούς και 4 συστοιχίες κρουστών Carillon. Το όργανο έχει δυνατότητα μηχανικής και ηλεκτρικής μετάδοσης. Στην πραγματικότητα πρόκειται για ένα σύστημα από 5 διαφορετικά όργανα που βρίσκονται τοποθετημένα μέσα στο ναό και που μπορούν να παιχθούν ταυτόχρονα από μία μεγάλη κονσόλα, ωστόσο κάποια από αυτά έχουν και τη δική τους κονσόλα.

Το κυρίως όργανο αποτελείται από 126 ρετζίστρο. Μπορεί να παιχτεί από την κύρια κονσόλα με ηλεκτρική μετάδοση πλήκτρων και ρετζίστρο. Το τμήμα αυτό επίσης διαθέτει μια ιδιαίτερη κονσόλα με 4 πληκτρολόγια από το οποίο μπορούν να ελεγχθούν 77 από τα ρετζίστρο του τμήματος αυτού με μηχανική μετάδοση.

Στο πίσω μέρος του ναού στην αριστερή πλευρά του δυτικού εξώστη, υπάρχει το όργανο του «Αποστόλου» με 25 ρετζίστρο που κατανέμονται σε 2 πληκτρολόγια και ποδόπληκτρα, με μία κονσόλα με μηχανική μετάδοση. Ο ήχος που παράγει το όργανο αυτό είναι κατάλληλος για ερμηνεία κυρίως Ιταλικής μουσικής. Υπάρχει επίσης και ένα ιδιαίτερο σύστημα τροφοδοσίας με αέρα για το τμήμα αυτό.

Στη δεξιά πλευρά του ιδίου εξώστη, υπάρχει το όργανο του «Ευαγγελίου» με 22 ρετζίστρο για τα μανουάλ και 3 για το πεντάλ. Το όργανο αυτό ελέγχεται από την βασική κονσόλα. Ο ήχος του οργάνου αυτού είναι κατάλληλος για ερμηνεία Γαλλικής μουσικής και προσεγγίζει τον ήχο που παράγει ένα γαλλικό κλαβιέ Bombarde με ρετζίστρο Cornet. Τα δύο αυτά όργανα είναι τοποθετημένα μέσα σε ξύλινα περιβλήματα του 1715 του Hartmann.

Το όργανο Χορωδίας αποτελείται από 38 ρετζίστρο με 3 μανουάλ και ένα πεντάλ και συνδέεται με μηχανική μετάδοση με τη δική του κονσόλα και βρίσκεται στο αριστερό μέρος του Θυσιαστηρίου. Συνδέεται επίσης και με την κεντρική κονσόλα. Το ξύλινό του περίβλημα κατασκευάστηκε από τον Christhard Mahrenholz το 1928

Επάνω από τον κεντρικό Θόλο του Ναού, υπάρχει το τμήμα Αντηχήσεως με 15 ρετζίστρο για τα μανουάλ και 4 για το πεντάλ. Ο ήχος διαφεύγει από μια οπή στο θόλο, η οποία ονομάζεται «Άνοιγμα του Αγίου Πνεύματος». Το όργανο αυτό μπορεί να ελέγχεται από το 3ο πληκτρολόγιο του Οργάνου Χορωδίας ή από τη βασική κονσόλα με ηλεκτρική μετάδοση

Η βασική κονσόλα βρίσκεται στο δυτικό εξώστη και μπορεί να ελέγχει όλα τα τμήματα του οργάνου με ηλεκτρική μετάδοση. Τα ρετζίστρο ελέγχονται από ένα ηλεκτρονικό σύστημα με ικανότητα αποθήκευσης πάνω από 4000 θέσεις. .Τα καλώδια που συνδέουν την κονσόλα αυτή με τα διάφορα τμήματα προσεγγίζουν το μήκος 120 χιλιομέτρων.

Μπορείτε να δείτε φωτογραφίες και ακουστικά δείγματα του οργάνου αυτού στις εξής ιστοσελίδες:

http://www.eberhard-geier.de/padomorgel-en.htm

http://infopuq.uquebec.ca/~uss1010/orgues/allemagne/passau1.html




6 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Χρήστο καλημέρα!!!!
πολύ όμορφο το blog σου
Με ενδιαφέροντα άρθρα..
μου άρεσε πολύ....
Ελπίζω να σε απολαύσουμε σύντομα ξανά..
Να περνάς καλά!!!!!!!!!

Χρήστος Παρασκευόπουλος είπε...

Θα με απολαύσετε το φθινόπωρο πάλι. Ελπίζω να είσαι καλά Νεφέλη. Χάρηκα που σε είδα εδώ!!!!

Πέπε είπε...

(Σχετικά με τα σχόλια στο κείμενο "Οι δυνατότητες του ήχου"):
Χρήστο, δεν τσακωνόμαστε, συζητάμε! Γιατί δεν ξανανοίγεις το παράθυρο διαλόγου;
Ευχαριστώ.

Ανώνυμος είπε...

Χρήστο έχω μια ερώτηση. Η διαδικασία set-up των μνημών ενός μεγάλου οργάνου για το πρόγραμμα μιας συναυλίας, πόση ώρα περίπου απαιτεί? Υπάρχει δυνατότητα αποθήκευσης πολλών set-up παράλληλα?Υπάρχει κάποια οθόνη ενδείξεων κοντά στο όργανο που βοηθά για αυτό?

Χρήστος Παρασκευόπουλος είπε...

Αγαπητέ Liszt μου έδωσες ένα πολύ ωραίο θέμα για το επόμενο ποστ. Θα σου απαντήσω εντός της εβδομάδας με ένα πλήρες θέμα πάνω στις μνήμες του εκκλησιαστικού οργάνου.

gerasimos είπε...

Γεια σου φίλε Κρις. Επίτρεψέ μου να πω - χωρίς να θέλω να συνεχίσω τη διένεξη ούτε να προσβάλλω κανέναν - ότι διάβασα τη συζήτηση στο προηγούμενο ποστ περί μολύβδου και τη βρήκα άκρως... σουρεαλιστική. Συνέχισε εσύ το μπλογκ και μη σε σκιάζει φοβέρα καμιά. Και διαβεβαίωσε όσους ανησυχούν ότι το τέλος του κόσμου από τον μόλυβδο των αυλών ήρθε ήδη χτες και... too bad they missed it....;-)