Μέσα στην καθημερινότητα της ζωής μας, θεωρούμε πολλά πράγματα ως δεδομένα. Χωρίς αυτά όμως η ζωή είναι πιο στεγνή και ελλιπής. Ένα από αυτά τα δεδομένα είναι και ο Ήχος. Οι διάφοροι ήχοι που ακούμε εμπλουτίζουν τη ζωή μας με διάφορα στοιχεία αλλά κυρίως της προσφέρουν μια ομορφιά και μια ποικιλία. Έχετε ποτέ δοκιμάσει να δείτε μια ταινία τρόμου χωρίς ήχο; Θα καταλάβετε τότε ότι τα συναισθήματά σας είναι τελείως διαφορετικά. Ο ήχος επιδρά έντονα στο συναισθηματικό κόσμο του ανθρώπου και του δημιουργεί μεγάλες διακυμάνσεις. Καμία άλλη τέχνη δε μπορεί να επιδράσει τόσο έντονα στο συναισθηματικό κόσμο του ανθρώπου αλλά και στον ψυχισμό του όσο η Μουσική που είναι η τέχνη των Ήχων. Υπάρχουν ακόμη και περιπτώσεις βασανιστηρίων που με διαφόρους ήχους προκαλούνται στον άνθρωπο πολύ δυσάρεστες καταστάσεις που επιδρούν άμεσα στον ψυχικό του κόσμο. Το φάσμα των ήχων που μπορεί να συλλάβει ένα ανθρώπινο αυτί είναι πολύ μεγάλο. Η μέτρηση των ήχων γίνεται με τα περίφημα Hertz που είναι οι παλμοί που παράγει η ηχητική πηγή ανά δευτερόλεπτο. Επομένως όταν λέμε ότι αυτός ο ήχος είναι 100 Hz σημαίνει ότι η ηχητική πηγή πάλλεται 100 φορές το δευτερόλεπτο και δημιουργεί τον ήχο. Μια απλή μύγα που πετάει γύρω μας και μας δημιουργεί ενόχληση πάλλει τα φτερά της περίπου 440 φορές ανά δευτερόλεπτο και δημιουργεί τη νότα λα που είναι μια νότα στη μέση ακριβώς του πληκτρολογίου του πιάνου.
Ένα υγιέστατο ανθρώπινο αυτί μπορεί να συλλάβει ήχους από 16 Hz έως και 20.000 Hz. Οι ήχοι κάτω από τα 16 ονομάζονται υπόηχοι, ενώ οι ήχοι πάνω από τα 20.000 ονομάζονται υπέρηχοι. Σημειωτέον δε ότι όσο πλησιάζουμε προς τους υπερήχους δημιουργούνται ενοχλήσεις στο αυτί λόγω των πολλών παλμικών κινήσεων της ηχητικής πηγής. Αντίθετα όσο κατεβαίνουμε προς τους υπόηχους δε δημιουργούνται ενοχλήσεις αλλά υπάρχει το συναίσθημα της δόνησης του ανθρωπίνου σώματος αναλόγως με τον όγκο της ηχητικής πηγής.
Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο των ήχων είναι και η Αρμονική Στήλη. Η Αρμονική Στήλη είναι ένα πολύ παράξενο φαινόμενο στο χώρο των ήχων. Ο κάθε ήχος που ακούμε κρύβει πάρα πολλούς άλλους ήχους από πίσω του οι οποίοι όμως δεν είναι ακουστοί από το ανθρώπινο αυτί αλλά με ειδικούς παλμογράφους κατάφεραν να γίνουν αντιληπτοί. Το γεγονός ότι δεν τους ακούει το ανθρώπινο αυτί δε σημαίνει όμως ότι δεν γίνονται αντιληπτοί από τον ανθρώπινο εγκέφαλο και ειδικά από το ανθρώπινο σώμα. Όσο πιο μπάσος είναι ένας ήχος κρύβει τεράστια ποσότητα Αρμονικών, ενώ οι υψηλότεροι ήχοι στερούνται αρμονικών.Το εκκλησιαστικό όργανο είναι το μοναδικό μουσικό όργανο που μπορεί να αναπαράγει όλο το φάσμα των ήχων που μπορεί να ακούσει ένα ανθρώπινο αυτί. Έχουν κατασκευαστεί εκκλησιαστικά όργανα που παράγουν υπόηχους οι οποίοι απλά ενισχύουν τους ανώτερους ήχους με τον όγκο τους. Επίσης με ένα πολύ ξεχωριστό τρόπο υπάρχει η δυνατότητα να έρθει στην ηχητική επιφάνεια (με ένα φαινόμενο ακουστικής απάτης) και ένα μεγάλο ποσοστό της Αρμονικής Στήλης.
Αν τύχει ποτέ και βρεθείτε μπροστά σε ένα εκκλησιαστικό όργανο την ώρα που παίζει και έχει ένταση θα αντιληφθείτε επαρκώς ότι τα ηχητικά του κύματα δονούν και το ίδιο το σώμα σας. Η αρχή λειτουργίας του εκκλησιαστικού οργάνου είναι οι ηχητικοί σωλήνες. Ηχητικοί σωλήνες υπάρχουν τριών ειδών. Οι σωλήνες με χείλος, στον οποίο δονείται η αέρια στήλη και παράγει τον ήχο, οι σωλήνες με γλωττίδα, όπου ένα μεταλλικό έλασμα πάλλεται από τον συμπιεσμένο αέρα και παράγει τον ήχο και τα διαφωνήματα όπου μια βαλβίδα πάλλεται κατά διαστήματα πάνω σε μια οπή και παράγει επίσης ήχο. Με όποια, όμως, μορφή και να είναι αυτοί οι σωλήνες αναγκάζουν τον αέρα που βρίσκεται μέσα σε αυτούς να μεταφέρει ηχητικά κύματα στην ατμόσφαιρα και η ατμόσφαιρα στο αυτί μας. Όσο μεγαλύτερος είναι ένας τέτοιος αυλός, τόσο περισσότερο όγκο ατμοσφαιρικού αέρα δονεί, συνεπώς τα ηχητικά κύματα μεταφέρουν και στο σώμα μας αντίστοιχες δονήσεις. Σε ένα εκκλησιαστικό όργανο οι μεγαλύτεροι αυλοί ξεκινούν από τα 10 μέτρα ύψος με ανάλογη διάμετρο και βάρος, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οργάνων μαμούθ μπορεί κανείς να δει και αυλούς μέχρι και 20 μέτρα ύψος!!! Οι πιο μικροί αυλοί μπορεί να προσεγγίσουν και τα 8 χιλιοστά με ανάλογο συρικτό ήχο.
Έχω ηχογραφήσει μερικά τέτοια δείγματα τα οποία παραθέτω. Το όργανο που χρησιμοποιήθηκε είναι ψηφιακό το οποίο σημαίνει ότι έχουν ηχογραφηθεί δείγματα αυθεντικών αυλών από διάσημα Ολλανδικά (εκεί κατασκευάστηκε το όργανο αυτό) εκκλησιαστικά όργανα.
Ένα υγιέστατο ανθρώπινο αυτί μπορεί να συλλάβει ήχους από 16 Hz έως και 20.000 Hz. Οι ήχοι κάτω από τα 16 ονομάζονται υπόηχοι, ενώ οι ήχοι πάνω από τα 20.000 ονομάζονται υπέρηχοι. Σημειωτέον δε ότι όσο πλησιάζουμε προς τους υπερήχους δημιουργούνται ενοχλήσεις στο αυτί λόγω των πολλών παλμικών κινήσεων της ηχητικής πηγής. Αντίθετα όσο κατεβαίνουμε προς τους υπόηχους δε δημιουργούνται ενοχλήσεις αλλά υπάρχει το συναίσθημα της δόνησης του ανθρωπίνου σώματος αναλόγως με τον όγκο της ηχητικής πηγής.
Ένα άλλο μεγάλο κεφάλαιο των ήχων είναι και η Αρμονική Στήλη. Η Αρμονική Στήλη είναι ένα πολύ παράξενο φαινόμενο στο χώρο των ήχων. Ο κάθε ήχος που ακούμε κρύβει πάρα πολλούς άλλους ήχους από πίσω του οι οποίοι όμως δεν είναι ακουστοί από το ανθρώπινο αυτί αλλά με ειδικούς παλμογράφους κατάφεραν να γίνουν αντιληπτοί. Το γεγονός ότι δεν τους ακούει το ανθρώπινο αυτί δε σημαίνει όμως ότι δεν γίνονται αντιληπτοί από τον ανθρώπινο εγκέφαλο και ειδικά από το ανθρώπινο σώμα. Όσο πιο μπάσος είναι ένας ήχος κρύβει τεράστια ποσότητα Αρμονικών, ενώ οι υψηλότεροι ήχοι στερούνται αρμονικών.Το εκκλησιαστικό όργανο είναι το μοναδικό μουσικό όργανο που μπορεί να αναπαράγει όλο το φάσμα των ήχων που μπορεί να ακούσει ένα ανθρώπινο αυτί. Έχουν κατασκευαστεί εκκλησιαστικά όργανα που παράγουν υπόηχους οι οποίοι απλά ενισχύουν τους ανώτερους ήχους με τον όγκο τους. Επίσης με ένα πολύ ξεχωριστό τρόπο υπάρχει η δυνατότητα να έρθει στην ηχητική επιφάνεια (με ένα φαινόμενο ακουστικής απάτης) και ένα μεγάλο ποσοστό της Αρμονικής Στήλης.
Αν τύχει ποτέ και βρεθείτε μπροστά σε ένα εκκλησιαστικό όργανο την ώρα που παίζει και έχει ένταση θα αντιληφθείτε επαρκώς ότι τα ηχητικά του κύματα δονούν και το ίδιο το σώμα σας. Η αρχή λειτουργίας του εκκλησιαστικού οργάνου είναι οι ηχητικοί σωλήνες. Ηχητικοί σωλήνες υπάρχουν τριών ειδών. Οι σωλήνες με χείλος, στον οποίο δονείται η αέρια στήλη και παράγει τον ήχο, οι σωλήνες με γλωττίδα, όπου ένα μεταλλικό έλασμα πάλλεται από τον συμπιεσμένο αέρα και παράγει τον ήχο και τα διαφωνήματα όπου μια βαλβίδα πάλλεται κατά διαστήματα πάνω σε μια οπή και παράγει επίσης ήχο. Με όποια, όμως, μορφή και να είναι αυτοί οι σωλήνες αναγκάζουν τον αέρα που βρίσκεται μέσα σε αυτούς να μεταφέρει ηχητικά κύματα στην ατμόσφαιρα και η ατμόσφαιρα στο αυτί μας. Όσο μεγαλύτερος είναι ένας τέτοιος αυλός, τόσο περισσότερο όγκο ατμοσφαιρικού αέρα δονεί, συνεπώς τα ηχητικά κύματα μεταφέρουν και στο σώμα μας αντίστοιχες δονήσεις. Σε ένα εκκλησιαστικό όργανο οι μεγαλύτεροι αυλοί ξεκινούν από τα 10 μέτρα ύψος με ανάλογη διάμετρο και βάρος, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις οργάνων μαμούθ μπορεί κανείς να δει και αυλούς μέχρι και 20 μέτρα ύψος!!! Οι πιο μικροί αυλοί μπορεί να προσεγγίσουν και τα 8 χιλιοστά με ανάλογο συρικτό ήχο.
Έχω ηχογραφήσει μερικά τέτοια δείγματα τα οποία παραθέτω. Το όργανο που χρησιμοποιήθηκε είναι ψηφιακό το οποίο σημαίνει ότι έχουν ηχογραφηθεί δείγματα αυθεντικών αυλών από διάσημα Ολλανδικά (εκεί κατασκευάστηκε το όργανο αυτό) εκκλησιαστικά όργανα.

PEDAL
1) Η συστοιχία Contra Bombarde 32', που αποτελείται από αυλούς με γλωττίδες τεραστίων διαστάσεων. Οι πιο χαμηλοί αυλοί που ακούγονται στο δείγμα είναι μεγέθους περίπου 10 μέτρων.
2) Η συστοιχία Contra Violone 32', που αποτελείται από αυλούς με χείλη, δηλαδή τις οπές που βρίσκονται στο κάτω μέρος του σώματος του αυλού. Στις οπές αυτές γίνεται η περιδίνηση του αέρα με ένα πολύ ενδιαφέροντα τρόπο. Ο αέρας σχίζεται στα δύο και η ποσότητα που παραμένει μέσα στον αυλό δονεί την αέρια στήλη και παράγει ήχο συν την περιδίνηση που πραγματοποιείται στο χείλος.
Στις παραπάνω συστοιχίες αυλών που ενεργοποιούνται από το ποδοκίνητο πληκτρολόγιο του οργάνου, οι ήχοι που ακούγονται τελευταίοι ηχούν στα 16 Hz. Αν έχετε συνδέσει τον υπολογιστή σας με ένα καλό ηχοσύστημα και εφόσον έχετε υγιέστατη ακοή, θα μπορέσετε να ακούσετε σωστά τη νότα που παράγεται και όχι τις ταλαντώσεις της γλωττίδας ή τον ήχο της περιδίνισης.
3) Η συστοιχία Bombarde 16', με αντίστοιχους αυλούς της Contra Bombarde, αλλά κατά μία οκτάβα υψηλότερους από την Contra Bombarde 32'.
4) Η συστοιχία Principal 16', με χειλεόφωνους αυλούς, υψηλότερη κατά μία οκτάβα επίσης από το Contra Violone 32'.
5) Η συστοιχία Subbass 16', που αποτελείται από ακροπωματισμένους αυλούς τύπου Φλάουτου.
6) Η συστοιχία Octavebass 8', που είναι του τύπου Principal και ηχεί κατά μία οκτάβα οψηλότερα από το Principal 16'.
7) Η συστοιχία Gedackt 8', με ακροπωματισμένους αυλούς τύπου Φλάουτου που είναι κατά μία οκτάβα υψηλότερη από το Subbass 16'.
8) Η συστοιχία Hohlquinte 10 2/3', σε συνδυασμό με το Subbass 16', όπου παράγεται το ηχητικό εφφέ των 32', εν είδει Resultant Bass.
5) Η συστοιχία Subbass 16', που αποτελείται από ακροπωματισμένους αυλούς τύπου Φλάουτου.
6) Η συστοιχία Octavebass 8', που είναι του τύπου Principal και ηχεί κατά μία οκτάβα οψηλότερα από το Principal 16'.
7) Η συστοιχία Gedackt 8', με ακροπωματισμένους αυλούς τύπου Φλάουτου που είναι κατά μία οκτάβα υψηλότερη από το Subbass 16'.
8) Η συστοιχία Hohlquinte 10 2/3', σε συνδυασμό με το Subbass 16', όπου παράγεται το ηχητικό εφφέ των 32', εν είδει Resultant Bass.
9) Το πλήρες ηχητικό αποτέλεσμα όλων των γλωττιδοφώνων αυλών των ποδοπλήκτρων.

Όλοι οι παραπάνω ήχοι, που είναι ένα μέρος, ανήκουν στο τμήμα των ποδοπλήκτρων. Σε ένα εκκλησιαστικό όργανο η βασική ήχηση γίνεται από τα διάφορα πληκτρολόγια που παίζονται με τα χέρια. Σε ένα όργανο μεσαίας προς μεγάλης κατηγορίας υπάρχουν τουλάχιστον τρία πληκτρολόγια. Το Choir που είναι στην πιο χαμηλή θέση και χρησιμοποιείται για τη συνοδεία μιας μικρής χορωδίας ή για δευτερεύοντες σολιστικούς σκοπούς, το Great που είναι στη δεύτερη θέση και στο οποίο υπάρχουν τα βαρέα ηχοχρώματα αλλά και ηχοχρώματα πλήρους ηχήσεως και στο οποίο με ειδικούς διακόπτες συνδέονται και τα υπόλοιπα πληκτρολόγια και μπορούν να ενεργοποιούνται αυτόματα και το Swell που βρίσκεται στην τρίτη θέση και του οποίου οι αυλοί είναι κλειστοί σε ένα θάλαμο του οποίου η μια πλευρά έχει γρίλλιες που ανοιγοκλείνουν με τη βοήθεια ενός πεντάλ και αυξομειώνουν τον ήχο του τμήματος. Ας δούμε μερικές κατηγορίες αυλών των χειροκινήτων πληκτρολογίων.
CHOIR
1) Η συστοιχία Quintadena 16' με έντονο χαρακτηριστικό το ταυτόχρονο άκουσμα του δευτέρου αρμονικού της 12ης. 2) Η συστοιχία Sifflote 1', που παράγει τους ψηλότερους ήχους του οργάνου. Οι πιο ψηλοί αυλοί έχουν ύψος γύρω στα 8 χιλιοστά.
3) Οι συστοιχίες από τα Φλάουτα Bourdon 8' + Flute 4'.
4) Όλα τα Φλάουτα του Choir Bourdon 8' + Flute 4' + Flute 2' + Sifflet 1'.
6) Η γλωττιδόφωνη συστοιχία της σολιστικής Τρομπέτας Festival Trumpet 8'.Συνοδεύει το Principal 8' από το Swell.
7) Η διπλή συστοιχία της Sesquialtera II 2 2/3' + 1 3/5'. Συνοδεύει το
Rohrflöte 8' από το Swell.
8) Η συστοιχία του Nasard 2 2/3' στην κορυφή σε συνδυασμό με τα Bourdon 8' + Flute 4'. Συνοδεύει το Rohrflöte 8' από το Swell.
9) Όλα τα Principal 8' + Octave 4' + Octave 2' + Sifflet 1'.
10) Οι συστοιχίες Bourdon 8' + Flute 4' + Flute 2'.
11) Όλοι οι αυλοί του Choir.
GREAT
1) Ο Βασικός ήχος Principal 8', που είναι ο αμιγής πραγματικός ήχος του οργάνου. 2) Τα τρία βασικά ηχοχρώματα Principal 8' Diapason 8' Gamba 8'.
3) Το Φλάουτο του τμήματος Stopped Flute 8'.
4) Η πλήρης Χορωδία των Principals 8' + Octave 4' + Twelfth 2 2/3' + Octave 2' + Mixture IV.
5) Η γλωττιδόφωνη συστοιχία της Τρομπέτας Trumpet 8'. (Συνοδεύει το Bourdon 8' από το Choir).
6) H γλωττιδόφωνη συστοιχία της Ανθρώπινης Φωνής Vox Humana 8'. (Συνοδεύει το Bourdon 8' από το Choir).
7) Η Ουράνια συστοιχία Φλάουτου Flute Celeste 8'. Συμμετέχει η συστοιχία Stopped Flute 8', προκειμένου να επιτευχθεί το δαινόμενο του διακροτήματος.
8) Η συστοιχία της Σολιστικής Κορνέτας (τεσσάρων συστοιχιών) Cornet IV με προσθήκη του Stopped Flute 8' σα βάση. Συνοδεύει το Bourdon 8 από το Choir.
9) Όλοι οι αυλοί του Great.
SWELL
1) Τα βασικά αμιγή ηχοχρώματα Principal 8' + Octave 4'.2) Η σολιστική ομάδα συστοιχιών της Κορνέτας Cornet Decompose V. Αναλυτικά οι συστοιχίες είναι οι εξής: Rohrflöte 8', Open Flute 4', Flute Twelfth 2 2/3', Waldflute 2', Tierce 1 3/5'. Συνοδεύει το Principal 8' του Choir.
3) Η συστοιχία της Viola di Gamba 8'.
4) Η Ουράνια Φωνή Vox Celeste 8'.Συμμετέχει η συστοιχία της Viola di Gamba 8', προκειμένου να επιτευχθεί το φαινόμενο του διακροτήματος.
5) Η γλωττιδόφωνη συστοιχία Oboe 8'.Συνοδεύει η Gamba 8' από το Great.
6) Η γλωττιδόφωνη συστοιχία Fagotto 16'. Συνοδεύει η Gamba 8' από το Great.
7) Η βαθύφωνη συστοιχία του τμήματος Bourdon 16'.
8) Η γλωττιδόφωνη συστοιχία Dulcian 8'. Συνοδεύει το Stopped Flute του Great.
9) Σολιστικό παίξιμο των συστοιχιών Rohrflöte 8' + Open Flute 4' + Waldflute 2' + Nasard 1 1/3'. Συνοδεύει το Bourdon 8' από το Choir.
10) Οι συστοιχίες Φλάουτων Rohrflöte 8' + Open Flute 4' + Flute Twelfth 2 2/3' + Waldflute 2' + Nasard 1 1/3'.
11) Τα Φλάουτα Bourdon 16' + Rohrflöte 8 + Open Flute 4' + Waldflute 2'.
12) Όλες οι συστοιχίες εγχόρδων: Viola di Gamba 8' + Vox Celeste 8' + Salicional 4'.
13) Οι συστοιχίες εγχόρδων Viola di Gamba 8' + Salicional 4'.
14) Η γλωττιδόφωνη συστοιχία Schalmei 4' με συνοδεία από το Open Flute 4' του Great.
8) Όλοι οι αυλοί του Swell.
Η ονοματολογία των αυλών του εκκλησιαστικού οργάνου είναι πολύ ενδιαφέρουσα. Μπορεί κάποιος να δεί πολύ παράξενα ονόματα που δε συνανιώνται σε κανένα άλλο μουσικό όργανο, όπως το Salicional, το Bourdon, το Quintadena, αλλά και ονόματα που υπάρχουν σε άλλα μουσικά όργανα όπως τα Flute, Trumpet, Cromorne, Viola di Gamba, Oboe. Επίσης πολύ χαρακτηριστικά είναι τα Ουράνια Ηχοχρώματα όπου δύο συστοιχίες συνεργάζονται με ένα πολύ πρωτότυπο τρόπο: η μία είναι ξεκούρδιστη σε σχέση με την άλλη και παράγεται αυτό το όμορφο κυματοειδές εφφέ. Η παραγωγή της Ανθρώπινης Φωνής επίσης γίνεται με μία συστοιχία περιορισμένου ύψους γλωττιδοφώνων αυλών που απομιμούνται το ηχόχρωμα της φωνής του ανθρώπου σε συνεργασία με το εφφέ Tremulant προκειμένου να υπάρχει το τρεμούλιασμα που κάνει η ανθρώπινη φωνή στις καταλήξεις.
Τα δείγματα που παρατίθενται είναι ελάχιστα σε σχέση με τον όγκο των συνδυασμών και δειγμάτων που έχει το εν λόγω όργανο.Οι συνδυασμοί μπορούν, δυνητικά, να είναι άπειροι, λόγω και του μεγάλου αριθμού των ηχοχρωμάτων.
18 σχόλια:
Δυστυχώς στο σπίτι για κάποιο λόγο δεν παίζει τα μουσικά σου αρχεία. Τι περιεκτικό ποστ. Τελικά πόσα λίγα ξέρουμε για τη φύση της μουσικής και πόσο αδιόρατα μας αγγίξει μ' αυτή τη σωματική της υπόσταση και με ήχους που δεν ακούγονται καν στο αυτί.
Δοκίμασε να το ανοίξεις με Explorer. Πάντως τα αρχεία είναι όλα σε μορφή mp3. Η Μουσική πραγματικά είναι κάτι μυστήριο. Δοκίμασε να κάνεις αυτό που λέω με ένα οποιοδήποτε έργο στην τηλεόραση. Χαμήλωσε για λίγο τη φωνή εντελώς και δες ποια είναι τα συναισθήματά σου εκείνη την ώρα. Θα καταλάβεις πολλά.... Επίσης όταν χαλάει το πλυντήριό σου και δεν παράγει ήχο τι νοιώθεις? Χεχε.... ότι πρέπει να αλλάξεις πλυντήριο ή να πλύνεις τα ρούχα στο χέρι. :Ρ
Θαυμάσιο!!!
Αυτό είναι μάθημα οργάνου!!!
Χρήστο αν ήμουν αυλός 20μετρος θα γινόμουν 10μετρος κάνοντας υπόκλιση προς τις γνώσεις σου!
Συγχαρητήρια για την ιστοσελίδα. Θέλω να μάθω και άλλα περί ήχων.
Καλή συνέχεια
Αγαπητέ μου φίλε Γιάννη σε ευχαριστώ για τα καλό σου λόγια αν κι εσύ είσαι ήδη δίμετρος, αν όχι 20μετρος!!!. Θα επακολουθήσουν κι άλλα σιγά σιγά. Το εκκλησιαστικό όργανο σίγουρα αποτελεί μεγάλο αντικείμενο μελέτης. Ελπίζω να το ευχαριστηθείς!
Συναρπαστικό!
Μου επιτρέπετε μία παρατήρηση; Η λέξη Bourdon χρησιμοποιείται και σ' άλλα όργανα. Σημαίνει "ισοκράτης / ισοκράτημα", είτε όπως στην γκάιντα, όπου ένας ή περισσότεροι αυλοί προορίζονται μόνο για να κρατάν το ίσο, είτε σε όργανα όπως το βιολί, που δεν προορίζονται μεν γι' αυτή τη δουλειά αλλά σε συγκεκριμένες περιπτώσεις την κάνουν κι αυτή. Στο εκκλησιαστικό όργανο σημαίνει πάλι κάτι ανάλογο;
Αγαπητέ φίλε Πέπε. Η λέξη Bourdon όντως χρησιμοποιείται για άλλα μουσικά όργανα γι' αυτό που περιγράφεις. Προέρχεται δε από το γαλλικό ρήμα bourdonner που σημαίνει βουίζω, απ όπου και ο βόμβος που παράγουν αυτά τα όργανα με τους αυλούς του ισοκράτη. Στο εκκλησιαστικό όργανο δεν έχει σχέση με κάτι τέτοιο, αν και το συναντάμε κυρίως στα ποδόπληκτρα όπου στο Μεσαίωνα χρησιμοποιούνταν περισσότερο για ισοκρατήματα παρά για μελωδικές κινήσεις. Στα μεταγενέστερα χρόνια το ρετζίστρο Bourdon υπάρχει σε διάφορα τμήματα του εκκλησιαστικού οργάνου που δεν έχουν σχέση με ισοκρατήματα. Στα Γερμανικά λέγεται Bordun και χρησιμοποιείται από το 18ο αιώνα, ενώ σε παλιότερες πηγές το συναντάμε και ως Barduni, που χαρακτήριζε αυλούς χαμηλής ηχήσεως (περ. 1450), ενώ με τα Perduyn ή Pardoenen χαρακτηρίζονταν οι αυλοί της πρόσοψης του οργάνου ή και αυλοί που ήταν μια οκτάβα χαμηλότεροι από τους αυλούς της πρόσοψης (περ. 1550). Σαφώς η ετυμολογική ρίζα της λέξης, όπως διαπιστώνουμε χάνεται στα βάθη των αιώνων με ουσιαστικά άγνωστη προέλευση. Η λέξη αυτή χρησιμοποιήθηκε πολύ σε γαλλικά εκκλησιαστικά όργανα της Αναγέννησης και της εποχής Baroque, χαρακτηρίζοντας τα ρετζίστρο που ήταν χαμηλότερα κατά μία οκτάβα από τους αυλούς Principal (βασικής ηχήσεως). Ενδέχεται να είναι παραφθορά της λέξης Perduyn και λόγω της προέλευσης της λέξης Bourdon (βουίζω), τελικά ταυτίστηκε με το εν λόγω ρετζίστρο. Αν θέλεις μπορείς να δεις κάποιες εικόνες αυτών των αυλών που ανέβασα σε μία ιστοσελίδα.
1η Εικόνα Αυλού Bourdon
2η Εικόνα Αυλού Bourdon
Στην 3η εικόνα είναι φανερό και το πώς παράγεται ο ήχος σε αυτούς τους αυλούς και με ποια διαδικασία γίνεται η περιδίνηση του αέρα.
τα σέβη μου!
Καλώς ορίσατε!!! :-)
Ευχαριστώ, Χρήστο. Δε θα ήταν τολμηρός ο ισχυρισμός ότι με κάλυψες πλήρως!
Διάβασα ένα άρθρο σε ρωσική σοβαρή εφημερίδα που γράφει πως ετοιμάζουν να ψηφίσουν νόμο κατάργησης των οργάνων διότι οι αυλοί των περισσοτέρων έχουν μεγάλη περιεκτικότητα σε μόλυβδο και είναι επικίνδυνα για την υγειά των πιστών, των οργανιστών κλπ.
Κρις σε βλέπω σε καμία Αυστρία που δε θα ισχύσει ο νόμος ή στην Αθήνα άνεργο με κανένα τσέμπαλο το πολύ-πολύ.
Δε χωράει αμφιβολία ότι τα μουσικά όργανα αποτελούν μία από τις κυριότερες αιτίες ρύπανσης του πλανήτη και κινδύνων για την υγεία μας. Όσο πιο γρήγορα αυτή η σωτήρια νομοθετική ρύθμιση επεκταθεί σε όλα τα όργανα και υιοθετηθεί κι από άλλα κράτη, τόσο πιο σύντομα θα ζούμε σ' έναν ευτυχισμένο κόσμο χωρίς προβλήματα.
...Λες και δεν μπορούσαν να αντικαταστήσουν μόνο τους αυλούς...
Πολύ καλό! Λες και τόσα χρόνια η ατμόσφαιρα και ο ανθρώπινος οργανισμός από τα εκκλησιαστικά όργανα αποκτούσε προβλήματα. Στο κάτω κάτω οι αυλοί του εκκλησιαστικού οργάνου δεν είναι 100% από μόλυβδο. Αποτελούνται κυρίως από κράματα και σπανίως από αμιγή μέταλλα. Τα μέταλλα που χρησιμοποιούνται είναι χαλκός, μόλυβδος, ψευδάργυρος, αντιμόνιο και κασσίτερος. Πάντως αν είναι να καταργηθεί κάτι τότε ας καταργήσουν και τα μολύβδινα τοιχώματα στους θαλάμους ακτινοσκοπήσεων στα νοσοκομεία και όλα τα μολύβια που γράφουμε. Οι βιομηχανίες που εκπέμπουν ρύπους είναι λιγότερο ακίνδυνες από τους αυλούς του εκκλησιαστικού οργάνου; Τι άλλο θα ακούσουμε από τις "κεφαλές" των κρατών;
Αν και τα μουσικά θέματα δε με αφορούν και τοσο,κατά τύχη σχεδόν διάβασα για τα όσα αναφέρετε σχετικά με τους αυλούς σας κύριοι και οφείλω κάποιες απαντήσεις .να ξεκινήσω από το πρώτο σχόλιο. Αγαπητε φίλε Γιάννη δε χρειάζεται να ανατρέχεις σε ρωσικά έντυπα σχετικά με το νέο που θα ισχύσει .όλη η Ευρώπη βουίζει.
Εσύ φίλε Πεπέ μάθε πως ο νόμος δεν αναφέρεται σε όλα τα όργανα. μόνο στα εκκλησιαστικά. φίλε Χρήστο. Μια ιστορία τόσον ετών όπως αυτή του οργάνου πιστέψτε με, τη σέβομαι. Πάνω από όμως σέβομαι την υγεία μας και την οικολογική μας εξέλιξη. Αναρωτηθείτε τι είναι πιο ηχηρό. οι μουσικές των αυλών σας ή τα βογκητά των ασθενών από αυλομολυβδίαση?
Το αφήνω στη κρίση σας.
Σας ευχαριστώ
Εκτιμώ τα σχόλια όλων σας. Θεωρώ ότι σίγουρα πρέπει να γίνει κάτι, αλλά ας μην είμαστε υπερφίαλοι σε κάποια πράγματα. ΕΞάλλου δεν είναι όλα τα όργανα φτιαγμένα από μόλυβδο, ούτε και η περιεκτικότητα αυτών που έχουν μόλυβδο είναι σημαντικά απαγορευτική. Θεωρώ ότι κινδυνεύουμε πολύ περισσότερο και από άλλα πράγματα που κανείς μα κανείς εσκεμμένα δεν ασχολείται. Ο νοών νοείτω....
Αγαπητέ Σίλερ. Καταλαβαίνω τις ανησυχίες σας σχετικά με τη μόλυνση του περιβάλλοντος από τα εκκλησιαστικά όργανα. Ίσως βέβαια λόγω ζέστης υπερβάλετε κάπως. Δεδομένου ότι ο μόλυβδος έχει μια σχετική αδράνεια και για να πάθει κάποιος αυλομολυβδιαση θα πρέπει να εκτεθεί στο χώρο που περιέχει μόλυβδο για ικανό χρονικό διάστημα, προτείνω να γίνονται συναυλίες οργάνου με μέγιστη διάρκεια τα 35 λεπτά με άμεση αποχώρηση των ακροατών στο πέρας αυτής άνευ χειροκροτήματος. Σας προκαλώ μάλιστα να εξετάσετε το ενδεχόμενο της ύπαρξης βλαβερών στοιχείων και σε άλλα τμήματα ενός οργάνου. Για παράδειγμα υποψιάζομαι ότι τα πλήκτρα περιέχουν ασβέστιο. Μη πάθουμε και καμία πληκτροασβεστιωση καλοκαιριάτικα και σε συνδυασμό με την αυλομολυβδιαση αντί να μιλάμε, τραγουδάμε πρελουδια!!
Αστείο το βρίσκετε; Θυμηθείτε ότι τα περισσότερα όργανα κατασκευάζονται από ξύλο (ανεπανόρθωτες ζημιές στο δάσος του Αμαζονίου και τους άλλους πνεύμονες του πλανήτη), ορισμένα και από πλαστικό (μη βιοδιασπώμενο υλικό που θα στοιχειώνει για χιλιετίες τις χωματερές), ενώ πολλά εξαρτήματα οργάνων, όπως χορδές, πλήκτρα, μεμβράνες κρουστών, στολίδια κ.ά. προέρχονται από ζωικά υλικά: έντερο, κόκκαλο, δέρμα, ελεφαντοστούν, ταρταρούγα κλπ.. Άμα το καλοσκεφτεί κανείς, ο μόλυβδος του εκκλησιαστικού οργάνου, που σκοτώνει μόνο ανθρώπους, το καθιστά ένα από τα πιο ακίνδυνα όργανα, σε σχέση με άλλα που σκοτώνουν ολόκληρο τον πλανήτη.
Γενικά, η μουσική είναι ολέθριο πράγμα και θα έπρεπε να απαγορευτεί.
Κύριοι
Εκτιμώ την αντικειμενική απάντηση του Chris και κατακρίνω την ειρωνεία του Πεπε.
Όσο για την αλαζονική στάση του liszt (στο τόσο καυτό θέμα)ο οποίος μάλιστα εφευρίσκει και νέες αρρώστιες…απλά έχω να του συστήσω να κάνει υπομονή μέχρι να ολοκληρωθούν οι έρευνες.
Σίγουρα αγαπητέ Chris θεωρείστε αξιόλογος μουσικός και όχι άδικα. Τι θα λέγατε όμως στον εαυτό σας εάν μετά από αρκετά χρόνια αντί να σας επιβραβεύσουν ως καταξιωμένο οργανίστα, σας κατηγορήσουν για ένα ποσοστό της ρύπανσης του πλανήτη μας?
Σίγουρα τα εργοστάσια είναι πολλά και τα αυτοκίνητα αμέτρητα. Ας κάνουμε όμως την αρχή με κάτι που είναι απλό να εφαρμοστεί.
Δε μπορούμε να μιλάμε για μνημεία και άλλους θησαυρούς, όταν μόλις λίγα μέτρα απέναντι από τις στήλες του ολυμπίου Διός στέκονται σε μόνιμη βάση πάνω από 120 αυλοί! Δε μπορούμε να μιλάμε για τη μοναδική ανάσα οξυγόνου της πρωτεύουσας, το Λυκαβηττό, όταν στους πρόποδες του υπάρχει μόλυβδος! Όσο για το ναό του μολύβδου, το μέγαρο μουσικής….προσωπικά έχω απαγορεύσει στο εαυτό μου να διαβαίνει τη λεωφόρο Β.Σοφίας γιατί παθαίνω ημικρανίες.
Τέλος θέλω να θυμίσω ότι όσο προσφέρουμε στο περιβάλλον,άλλο τόσο αυτό μας προσφέρει.
Αγαπητέ φίλε, θεωρώ όλους υπεύθυνους για τη μόλυνση του πλανήτη και φυσικά όχι από το εκκλησιαστικό όργανο. Ας μη γινόμαστε υπερφίαλοι καλύτερα. Εσείς αγαπητέ μου χρησιμοποιείτε κινητό? Τι οθόνη έχετε στον υπολογιστή σας? Μένετε κάπου κοντά σε κάποιο οικοδόμημα που έχει γρανίτη? Χρησιμοποιείτε μολύβι όταν γράφετε? Έχετε ασύρματο τηλέφωνο? Χρησιμοποιείτε σαπούνι όταν πλένεστε? Πλένετε τα ρούχα σας με απορρυπαντικό? Τα πιάτα σας τα πλένετε με κάποιο άλλο απορρυπαντικό επίσης? Έχετε σκεφτεί ποτέ που καταλήγουν οι αποχετεύσεις? Ξέρετε ότι οι πυλώνες υψηλής τάσεως μεταφοράς ηλεκτρικού ρεύματος δημιουργούν τεράστια και επιζήμια ηλεκτρομαγνητικά πεδία επιβλαβή για την ανθρώπινη υγεία? Γνωρίζετε την επικινδυνότητα των ακτίνων Ραίντγκεν με τις οποίες γίνονται οι ακτινογραφίες στο ανθρώπινο σώμα? Επίσης σε όλους τους ακτινοσκοπικούς θαλάμους η επένδυση των τοίχων είναι από τεράστια μολυβδότουβλα που είναι γνωστό ότι εμποδίζουν τη διαφυγή της ακτινοβολίας αυτής. Το φρέον των ψυγείων και των κλιμαστικών επίσης είναι άκρως επιβλαβές για την ατμόσφαιρα σε περίπτωση που διαφύγει κατά λάθος από λάθος χειρισμούς αδαούς τεχνικού. Δε θα αναφερθώ στα προωθητικά αερίων που χρησιμοποιούνται από διάφορες εταιρείες. Ούτε επίσης στις εκπομπές ρύπων από τα μέσα μεταφοράς, και ούτε θα ήθελα να μιλήσω για τις εκπομπές καυσαερίων των αεροπλάνων. Έχετε πάει ποτέ στην Πτολεμαΐδα να δείτε τι βγάζουν τα φουγάρων των ατμοηλεκτρικών εργοστασίων? Γνωρίζετε σε τι ποσοστό, αλήθεια, μολύβδου κατασκευάζονται τα κράματα που χρησιμοποιούνται για τους αυλούς του οργάνου, οι οποίοι σημειωτέον δεν είναι πάντα φτιαγμένοι από μόλυβδο? Χρησιμοποιούνται και άλλα μέταλλα.
Αγαπητέ φίλε η μόλυνση είναι σίγουρα ένα γενικό θέμα που αφορά όλους μας. Αν φροντίσουμε επαρκώς για όλα τα ανωτέρω και ας επιλυθούν όλα τα προβλήματα που απασχολούν κυρίως το οικολογικό σύστημα και ρυπαίνουν κατά κύριο λόγο, τότε πιστεύω ότι μπορεί να έρθει και η αντικατάσταση των αυλών ενός εκκλησιαστικού οργάνου.
Παρεμπιπτόντως δεν υπάρχει καμμία ασθένεια αυλομολυβδίαση. Συνεπώς μην κατακρίνετε τον liszt εάν χρησιμοποιεί κάποιους όρους που πιθανόν δημιουργηθούν στο μέλλον. Και μια παράκληση προς όλους σας παρακαλώ. Το ιστολόγιο αυτό δεν είναι χώρος διαμάχης. Παρακαλώ λοιπόν να σταματήσει εδώ η κάθε διένεξη. Θα το εκτιμούσα ιδιαίτερα. Σας ευχαριστώ πολύ όλους σας για τις απόψεις σας. Επιθυμώ να συνυπάρχουμε αρμονικά.
Δημοσίευση σχολίου